jump to navigation

שיווק מוצרים לשוק בינלאומי: האחדה בפרסום או נקיטת צעדים ייחודיים? 30/11/2009

Posted by Marion Burgheimer in Uncategorized.
Tags: , , , ,
trackback

בהרבה חברות בינלאומיות יש דילמה תמידית: האם לשווק ולפרסם את המוצרים באותה צורה בכל הארצות או לבצע שיווק ופרסום מותאם לכל מדינה בה החברה נמצאת?

היתרון של שיווק אחיד הוא העלויות. החסרון הוא סיכוי לחוסר התאמה עם תרבות המדינה והקהל היעד, ואז יש אפשרות, שיהיה חוסר הצלחה בשיווק ובהטמעה של מוצר בשוק המקומי.  אפשר גם לנקוט בדרך האמצע, ביצוע מספר התאמות קטנות, לדוגמא תרגום השם או הוספת כיתוב בשפת המקום.

כל חברה בוחרת בדרך אחרת, שתלוייה בהמון שיקולים: כלכלים, משאבי אנוש, זמן, יעילות, יכולת ניתוח והכרת השוק, לאיזה קהל יעד המוצר מיועד וכדומה. לגבי קהל יעד- תחשבו למשל על מוצר ישראלי, שחברות אולי משווקות לחו"ל, אבל המטרה היא רק לענות על צורך של אזרחים ישראלים שגרים שם, ולא שיווק לכלל האוכלסיה. במקרה כזה למשל אפשר שתנקט דרך האמצע שהזכרתי קודם. (ראיתי זאת באיטליה עם אחד ממוצרי המזון הישראלים שנמכר בבית הקהילה היהודית ולא בחנויות אחרות).

ולמה אני כותבת על זה?

כי לאחרונה הופיעו שתי כתבות על מאמצי השיווק של מוצרי פפסי בהודו ובסין.

מנכ"ל פפסי אומר בכתבה:

We feel that solutions which have been devised by us around the world, cannot be imposed here. The company needs to find unique solutions for India,” Nooyi, chairman and CEO of PepsiCo told a news conference in Delhi.

וכחלק ממאמצי השיווק והפרסום הם חברו לשני מוצרים מקומיים, ובכוונתם ליצור התאמה (קסטומיזציה) של מוצריהם לפי הטעם של השוק ההודי המקומי.

בסין ננקטה גישה מיוחדת מבחינת פרסום והיא השקת  own music label

PepsiCo has launched its own music label in China that will enable it to groom, produce and ultimately control its recording stars.

בנוסף ישנה גם תוכנית בסגנון כוכב נולד האמריקאי, כאשר המנצח מקבל אפשרות לחוזה הקלטות בלייבל של פפסי. שגם ישולבו בפרסומות.  לדעתי צורה כזו של שיווק, יוצרת בקרב האוכלוסייה המקומית יכולת הזדהות גבוהה יותר, עם המוצר, כי האנשים שיציגו אותו כבר יהיו מוכרים לאוכלוסיה באמצעות תוכנית הטלוויזיה והזכייה בפרס.

כמו שכתבתי בהתחלה, אין החלטה אחת ברורה ומוחלטת, אלא מגוון של שיקולים שדורשים מחברות שונות, לנתח ולקבל את ההחלטה המתאימות להן מבחינת מטרות החברה בעת החדרת מוצר, ומכאן החלטות לגבי אופן השיווק והפרסום שלו במדינות שונות.

http://www.hindustantimes.com/business-news/business/Made-in-India-Nooyi-talks-Made-for-India/Article1-474943.aspx

http://www.businessweek.com/globalbiz/blog/eyeonasia/archives/2009/08/pepsi_launches.html

תגובות»

1. marion - 30/11/2009

התמונה היא של omadrid מאתר SXC
http://www.sxc.hu/browse.phtml?f=download&id=315057

2. marion - 06/12/2009

נקודה נוספת ומעניינת בשיווק בינלאומי- וגם בשיווק בישראל היא נקודת המגדר:
נשים או גברים, את מי רואים בפרסומת ומה הוא מבצע.
באתר הודי יש מכתב תגובה שכתב אדם לגבי פרסומת לסבון כלים, שכנראה האדם שנראה בפרסומת הינו גבר, הנה תגובתו:
# beneez | January 9th, 2009 at 11:51 am

Hi,

The advt showing a man who washes vessels at home is in bad taste in a country like India.

Kudos to the marketing team who would like to take the company downhill.

Western culture or American culture does not fit in here. The economy style of America would have taught us enough and more lessons I believe. Hope we are intelligent enough not to copy their culture and ruin our country.

Best wishes

Ben.

http://aavaas.com/2008/01/21/vim-dishwashing-bar-liquid-hindustan-unilever-limited-india/#comment-21166

ותודה לבטינה הנסל שכתבה בבלוג שלה על הנושא
http://www.interculturaleyes.org/

3. marb18 - 15/03/2010

הנה דרך מקורית לשווק מוצרי של IKEA בפריס
איקאה בפריז במטרו

http://annabrones.wordpress.com/


כתיבת תגובה